Schizofrenia - charakterystyka

Schizofrenia traktowana jest jako poważne zaburzenie, ponieważ objawy towarzyszące tej chorobie w dużym stopniu ograniczają funkcjonowanie w życiu prywatnym i społecznym. W czasie trwania psychozy, często dochodzi do ograniczeń w samodzielnym radzeniu sobie z rozwiązywaniem problemów, dezorganizacji myślenia i trudności w wyrażaniu swoich myśli, uczuć i emocji. W czasie zaostrzenia się objawów choroby może nastąpić zmniejszenie aktywności i wycofanie się z życia towarzyskiego. Osoby chore mogą czuć się niezrozumiane, oszukiwane, zagubione, zalęknione.

Leczenie choroby psychicznej to trudny proces – wymaga systematycznej i kompleksowej terapii, ale przynosi efekty i pozwala wrócić do równowagi. Schizofrenia, jak wiele innych przewlekłych chorób, jest uleczalna i poddaje się skutecznej terapii – można i należy ją leczyć, aby zmniejszyć czy zlikwidować występowanie objawów oraz zapobiegać nawrotom. Często ludzie zaprzeczają psychozie i nie uważają wcale, że są chorzy. Strach czy wstyd utrudniają podjęcie decyzji o kontakcie z psychiatrą lub z psychoterapeutą. Warto jednak zwrócić uwagę, że dzięki rozwojowi medycyny (w tym głównie farmakoterapii), możliwości wyleczenia osób chorych na schizofrenię są w dzisiejszych czasach nieporównywalnie lepsze niż przed laty. Jeżeli ktoś chce rozpocząć terapię, ma wiele możliwości i sposobów, aby to zrobić.