Czemu służy diagnoza?

Diagnoza choroby psychicznej powinna być traktowana przez pacjenta jako punkt wyjścia do pracy nad sobą, a nie wyrok. Trafne rozpoznanie choroby ma służyć planowaniu dalszego postępowania leczniczego. Szczególnie ważne jest przy tym określenie psychologicznych potrzeb i możliwości pacjenta – przywiązuje się do tego dużą wagę w psychiatrii i w psychoterapii, aby poznać i zrozumieć osobę chorą. Dla pomyślności leczenia dobrze jest wiedzieć, "jaki ktoś jest", "jaki był przed zachorowaniem" i "jaki chciałby ten ktoś być po okresie choroby" widziany swoimi oczami oraz najbliższych.

Rozpoznanie obejmuje sytuację społeczną i rodzinną pacjenta. Aby uzyskać szczegółowe informacje, cenne dla powodzenia terapii, często przeprowadza się wywiad z rodziną. Najbliższe otoczenie, które zna codzienne zachowanie i niektóre zwyczaje osoby chorej, może pomóc specjalistom w dotarciu do jej wnętrza oraz w wyjaśnieniu niektórych nieprawidłowości i zachowań. Zaangażowanie rodziny we współpracę z lekarzem i jej troska o pacjenta "trójprzymierze" zwiększają szanse na powodzenie terapii.

Wczesne rozpoznanie, właściwie dobrane leczenie farmakologiczne oraz psychoterapia, umożliwiają zapobieganie nawrotom choroby i pozwalają pacjentowi na prowadzenie normalnego trybu życia.